FANDOM

PRISM – czwarty album studyjny amerykańskiej wokalistki Katy Perry wydany 18 października 2013 roku przez wytwórnię Capitol Records. Nagrywanie albumu rozpoczęło się w 2012 roku, po ponownym wydaniu albumu Teenage Dream w marcu 2012 roku, z podtytułem The Complete Confection. Skład albumu był głównie inspirowany przez szwedzkich artystów muzyki dance, takich jak Robyn. W celu stworzenia jej pożądanego dźwięku, Perry ciężko pracowała ze Szwedzkim producentem Maxem Martinem, a także z dawnymi współpracownikami Dr Luke, Cirkut, Greg Wells, Benny Blanco i Stargate, jak i z nowymi Klas Ahlund, Bloodshy i Greg Kurstin

ProdukcjaEdytuj

Perry przy tworzeniu swojego czwartego (a trzeciego komercyjnego) albumu nawiązała współpracę ze swoją ekipą z poprzedniego albumu Teenage Dream - Dr. Lukiem, Gregiem Wellsem, Maxem Martinem oraz Bonnie McKee. Pracowała również z wokalistkami - Sią, Emeli Sandé, duetem Icona Pop oraz Britney Spears, u której pojawia się jako chórek w singlu "Oh La La".

PromocjaEdytuj

29 lipca 2013 roku na ulicach Los Angeles pojawiła się ciężarówka z wielkimi napisami "KATY PERRY PRISM 10 22 2013". Spowodowało to liczne dyskusje w internecie, a w końcu sama Perry potwierdziła, iż jej album nazywać się będzie "Prism" i jego premiera nastąpi 22 października tego samego roku.  

Pierwszym potwierdzonym tytułem z albumu jest "Double Rainbow", który powstał dzięki pomysłowi Sii. W ramach wywiadu dla Vogue'a wokalistka zdradziła kolejny tytuł - "Bad Photographs". Ostatecznie piosenka ta nie pojawiła się na albumie 

Przed wydaniem "Roar", Katy wydała cztery teasery, z których wszystkich podanych singiel będzie wydany 12 sierpnia 2013, choć ukazał się dwa dni wcześniej, niż oczekiwano. Pierwszy zwiastun przedstawiał spalanie niebieskiej peruki, którą Perry nosiła w 2010 w teledysku do "California Gurls", ujawniając tytuł utworu i planowaną datę premiery. Drugi zwiastun pokazywał pogrzeb jej sukienki, którą nosiła podczas trasy "California Dreams Tour". Trzeci zwiastun pokazał kota, który zjadł pióro oraz ryknął. Czwarty zwiastun pokazał Perry w studiu nagrań. Ostatnie dwa teasery zawierają fragmenty utworu.

W dniu 20 sierpnia 2013 roku fani mieli możliwość odblokowania tytułów piosenek, tekstów i fragmentów z Prism przez Twittera #KATYNOW. Fani usłyszeli dwa fragmenty, wybrali jeden, który miał być udostępniony w całości w dniu 17 września 2013 przed wydaniem płyty. Oba fragmenty to: "Dark Horse" i "Walking on Air". Na gali 2013 MTV Video Music Awards 25 sierpnia 2013 roku "Dark Horse" został ogłoszony zwycięzcą. Perry stwierdziła, że w "Walking on Air", chciała "wprowadzić rodzaj autentycznych lat 90", a, że "Dark Horse" jest piosenką posiadającą "miejski smak hip-hopu".

SingleEdytuj

"Roar" - pierwszy singiel z albumu został wydany 18 października 2013 roku. Piosenka odniosła sukces komercyjny, stając się ósmym „numerem jeden” Perry na Billboard Hot 100, a także trafiła na szczyt w Australii, Kanadzie, Irlandii, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii.

"Unconditionally" - drugi singiel wydany 16 października 2013. To ballada z elementami rocka. Piosenka była notowana na 14. miejscu Billboard Hot 100, 25. pozycji UK Singles Chart. Utwór nie powtórzył sukcesu komercyjnego, jak nastąpiło w przypadku singla – „Roar”, natomiast dotarł do pierwszej dziesiątki w sześciu krajach. 

"Dark Horse" - trzeci singiel wydany 17 grudnia 2013 nagrany z udziałem rapera Juicy J. Singiel osiągnął pierwsze miejsce na liście Billboard Hot 100. 9 czerwca 2015 roku teledysk do utworu przekroczył miliard wyświetleń. 

"Birthday" 

"This Is How We Do"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki